Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2007

ΑΡΗΣ ΡΕΤΣΟΣ


Είχα καιρό να τον δω. Πέρασε από την Καλλιδρομίου και ήπιαμε καφέ στο Παρασκήνιο.
Στο πρόσωπο του διέκρινα ξανά τον άνθρωπο. Έναν μοναδικό, γνήσιο, ειλικρινή άνθρωπο.
Τον Άρη Ρέτσο τον γνωρίζω και τον παρακολουθώ αρκετά χρόνια. Είναι χωρίς αμφιβολία, ο σημαντικότερος της γενιάς του.
Για λίγες μέρες ακόμα όσοι επιθυμούν μπορούν να δουν την εξαιρετική ερμηνεία του στο Αίμα Κακό, παράσταση πάνω στο κείμενο του Αρ. Ρεμπώ Μια εποχή στην κόλαση.

Γράφω για έναν άνθρωπο που διάλεξε από νωρίς τον δύσκολο δρόμο. Οι χαρακιές στο πρόσωπο, τα λιγοστά πια δόντια, μην σας ξεγελούν. Εστιάστε στα μάτια, στην γυαλάδα τους, την δύναμή τους. Κλείστε τα μάτια κι ακούστε την φωνή. Κουβαλά πολλούς πάνω της.
Στην τέχνη του ο Ρέτσος είναι αθόρυβος, χωρίς συμβιβασμούς και ευκολίες. Μου θυμίζει τον Πέρη, όσο κανείς.

Ο Άρης Ρέτσος γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το Δεκέμβριο του 1957. Αποφοοίτησε από τη σχολή Βεάκη το 1981.

Το 1981 συμμετέχει στο "Μακρύ ταξίδι της μέρας μέσα στη νύχτα" με τον θίασο της Έλσας Βεργή. Στην "Σάρα, τα παιδιά ενός κατώτερου θεού" με το θίασο της Έλλης Λαμπέτη.
Στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κρήτης, ‘Η τύχη της Μαρούλας‘,‘Κατζούρπος‘κ.α.

Από το 1981 εώς το 1986 συμμετέχει στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση στις ταινίες:
Απέναντι και Μανία του Γ. Πανουσόπουλου,
Μπορντέλο του Ν. Κύνδουρου
Φωτογραφία του Νίκου Παπατάκη
‘Χώμα και Νερό‘ τηλεταινία του Φ. Βιανέλλη
‘Αστροφεγγιά‘ την τηλεοπτική σειρά του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου

Από το 1985 εώς το 1992 ασχολείται αποκλειστικά με τη μελέτη και έρευνα του Αρχαίου Δράματος και την τέχνη Του ηθοποιού μέσα από τους ρυθμούς και τα μέτρα των αρχαίων ποιητικών κειμένων.

Το 1992-1993 παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ανοιχτή Δοκιμή αποσπάσματα από την τραγωδία του Σοφοκλή ΑΙΑΣ

1993-1994, σκηνοθετεί το νεοελληνικό έργο του Δ. Κεχαϊδη Το Τάβλι

Το 1995 με κεντρικό πρόσωπο τον ΧΟΡΟ της αρχαίας τραγωδίας παρουσιάζει αποσπάσματα από την ‘Αντιγόνη‘ του Σοφοκλή με τον τίτλο ‘Αντιγόνης Χορός‘

Το 1996 συμμετέχει στη διεθνή συνάντηση ποίησης Μύρισε το Άριστον στο Ηρώδειο σε σκηνοθεσία της Μάγιας Λυμπεροπούλου, με χορικά από τον Αίαντα του Σοφοκλή.

Το 1998 συμμετέχει στη Διεθνή Συνάντηση Θεάτρου Το Αρχαίο Δράμα στην Ανατολή, με την παράσταση Αντιγόνης Χορός

Το 1999 – 2000 παρουσιάζει την παράσταση Στροφές Αντιστροφές από τον Σοφοκλή και συνεργάζεται με το Μουυσικό Σύνολο Σκαλκώτα πάνω σε έργα του Γ. Ξενάκη

Το 2001 στο StudioBuhne και στα πλαίσια του Ελληνογερμανικού θεατρικού φεστιβάλ στην Κολονία της Γερμανίας, παρουσιάζει την παράσταση Στροφές Αντιστροφές από τον Σοφοκλή.


6 σχόλια:

ioeu είπε...

πράγματι, εξαιρετικός!
ήμουν σχεδόν παιδί όταν τον πρωτοείδα, αλλά αμέσως κατάλαβα ότι ο καλλιτέχνης αυτός είχε ήδη βρει τον περίκλειστό του παράδεισο...

προλαβαίνω?

Κυρ Μανουήλ είπε...

ioeu

Προλαβαίνετε!
Φαίνεται δε πως από παιδί προ-λαμβάνετε.

Να είστε καλά!

fvasileiou είπε...

Κι αυτός, όπως πολλοί γνήσιοι και ειλικρινείς άνθρωποι και καλλιτέχνες, αναγκάστηκε να αυτοπεριθωριποιηθεί για να μπορέσει να διατηρήσει την ακεραιότητά του.

Κυρ Μανουήλ είπε...

Πάντα και παντού σε όλες τις εποχές και σε όλους τους τόπους το χρυσάφι πρέπει να σκάψεις για να τόβρεις. Στην επιφάνεια συναντάς μόνο πίσσα και πούπουλα.

Ilias Dimopoulos είπε...

"Τυχαία" βρέθηκα προς τα εδώ, χαιρετίζω το καλαίσθητο "σπίτι" και την αξιοπρέπεια της προσπάθειας.

Καθόλου τυχαία συναινώ για τον Ρέτσο. Έναν ουσιώδους ακεραιότητας χαρακτήρα κι έναν σοβαρά υπεύθυνο καλλιτέχνη.
Κρίμα που δεν δυναμώθηκε κι από μια παραπάνω "επιβιωτικότητα", ώστε να περάσει σε ένα μεγαλύτερο κοινό τις σημασίες του.

Κυρ Μανουήλ είπε...

Ilias Dimopoulos

Ευχαριστώ για την επίσκεψη.
Δυστυχώς η αναζήτηση κι η σοβαρότητα, είναι μοναχικό άθλημα, δεν έχει θεατές.
Ο Ρέτσος αυτό το ξέρει και έχει κάνει συνειδητά τις επιλογές του.